En dan ben je alweer 3.5 maand weg - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Jordie Sparidaans - WaarBenJij.nu En dan ben je alweer 3.5 maand weg - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Jordie Sparidaans - WaarBenJij.nu

En dan ben je alweer 3.5 maand weg

Door: Jordie Sparidaans

Blijf op de hoogte en volg Jordie

07 December 2014 | Zweden, Kalmar

OEPS, ik ben dit blog helemaal vergeten bij te houden. Ondertussen heb ik pas twee berichten geplaatst en ben ik al meer dan 3.5 maand weg.. Het einde is in zicht en natuurlijk heb ik de afgelopen maanden genoeg leuks meegemaakt dat ik graag met jullie wil delen. Daarom probeer ik alles een beetje te herinneren en in het kort op te schrijven.
Ik zal wel beginnen met mijn schoolresultaten, want dat is iets waar ik stiekem toch wel trots op ben. Ik heb de eerste weken Zweeds voor beginners, part 1 gehad, en daar heb ik een A voor gehaald. Toen heb ik Brand and Service Management gehaald met een B. Nu ben ik dan bezig met HRM en daar heb ik ook al een punt voor terug, namelijk ook een B voor het schrijven van twee reviews over Sennett boeken. Het kostte wat moeite en tijd voordat ik die boeken uit had, want ze waren redelijk saai. Verder ben ik er wel achter gekomen dat ik HRM erg leuk vind en dat ik daar misschien mijn afstudeerstage in probeer te vinden. Maar dat is een zorg voor later. Verder moeten we voor dit vak meer doen. Zo moeten we in groepen samenwerken en achter het "recruitment process" van een bedrijf zien te komen. Hoe gaan ze in zo'n proces te werk. Welke aspecten vinden ze belangrijk bij het aannemen van nieuw personeel etc..
Dit gebeurd in gemixte groepen. Dat wil dus zeggen dat ik moet samenwerken met 3 Zweedse meiden en 1 Nederlandse, Margot. Een erg leuk groepje, waar we soms buiten schooltijd ook nog mee afspreken. Zo hebben Margot en ik de opdracht van hun gekregen om "chokladbollar" te maken. Dit is dan ook erg goed gelukt, en wil ik in Nederland ook nog een keer proberen.
Ook een hoogtepunt uit mijn verblijf is dat ik naar Stockholm ben gegaan om mijn ouders, zus en Simone weer te zien! Ten eerste: wat is Stockholm een mooie stad, en ten tweede wat heb ik een geweldige tijd daar gehad met mijn familie. Na Stockholm, zijn we met z'n alle teruggevlogen naar Kalmar. Mijn ouders, zus en Simone hadden al enorme pech gehad met de vluchten. Vliegtuig gemist, zes uur op het vliegveld in Berlijn gezeten, toen vertraging vanuit Stockholm naar Kalmar, kortom het viel allemaal niet mee. Maar als het allemaal niet erger kon....Hotel afgesloten. Je moest een code hebben om binnen te komen na een bepaalde tijd, maar die code hadden ze ons niet gegeven. Volgens mij hebben we heel Kalmar wakker geschreeuwd, op de deuren geslagen etc. Het was overigens al een uur 's nachts en de dag erop had ik gewoon examen. Er zat niks anders op, dan naar mijn kamer te gaan. Daar lagen we dan, met 5 man op een kamer van 11 vierkante meter haha. Maar wat was het gezellig.
Verder hebben we nog twee dagen met elkaar gespendeerd in Kalmar, wat erg leuk was. Toen weer afscheid genomen van ze en weer terug naar mijn kamer. Het was de eerste uren toch wel erg stil hoor haha. Toen twee dagen flink aan mijn paper gewerkt, want na twee dagen kwamen die lieve Avy en Lesley alweer. Ook met hen heb ik twee dagen in Kalmar gehad. Enorm veel foto's genomen, maar vooral weer van elkaar genoten. Toen ben ik nog met ze naar de IKEA gefietst om "köttbollar" te gaan eten met friet. Jummie. Ook na twee dagen moest ik weer afscheid van hen nemen.
Verder heb ik het best wel druk gehad met school en toen ging de tijd enorm snel. Voor dat ik het wist waren er alweer 3 maanden voorbij gevlogen. In die tijd heb ik nog gebowld, waar ik overigens erg slecht in was, gefeest en nog meer gefeest. Ondertussen kreeg ik ook nog 2 pakketjes van het thuisfront, met allemaal sinterklaas lekkernijen die ze hier natuurlijk niet hebben EN een sinterklaascadeautje en kaart. Ik heb een erg leuk vest van sinterklaas gekregen.
Verder heb ik nog een Hungergames marathon gehad, georganiseerd door Margot en Sara. Aangezien wij 24/7 in het schoolgebouw kunnen, hebben we de film gekeken in de collegezaal op een mega groot scherm. Het was gewoon onze privé bioscoop. Erg leuk om een keer gedaan te hebben.
Mijn blog wordt nu wel erg lang, dus ik ga het proberen kort te houden haha. Verder zijn we alweer aangekomen in de kerstmis periode. Ofja, hier in zweden begon dit al in november. Alles werd enorm leuk versierd en verlicht. De stad kreeg een erg "knus gevoel" (oftewel hoe de zweden het noemen "mysig"). Ook was er een kerstmarkt in het Kasteel (Kalmar Slott), dit was wel leuk, maar we moesten 70 SEK entree betalen, en daardoor viel het binnen erg tegen. Ik had er meer van verwacht.
Op een gegeven moment kwam mijn geniale Belgische huisgenoot Joram (ik weet dat je leest ;) haha) terug met een pingpong setje. Nu kunnen we gewoon in de keuken af en toe pingpongen, hoe geniaal is dat?!
Nou als laatste ben ik vandaag naar de Kerk geweest, naar het Luciakröning. Dit is iets typisch Zweeds wat ieder jaar wordt gedaan in de kerk, om de kerstmis een beetje in te luiden. Dit was erg mooi en het was er enorm druk. Ik merk wel dat mijn Zweeds steeds beter gaat, want ik kon een groot gedeelte van de kerkdienst wel volgen. Verder kan ik (als ik durf) mensen op straat of in de winkel in het Zweeds aanspreken. Zo heb ik pas nog een gesprek in het Zweeds gevoerd met mijn Zweedse huisgenoot. Hij was onder de indruk, wiew! haha.
Er zullen mij vast nog dingen ontgaan zijn, maar probeer maar eens zelf al je leuke momenten te beschrijven van de afgelopen 3.5 maand haha. Hopelijk heb ik jullie nu weer voldoende op de hoogte gehouden, en over 1.5 week kom ik alweer terug naar Nederland om 10 dagen kerst te vieren met mijn familie, want: "niemand hoort met kerst alleen te zijn" (van die reclame).

Groetjes, kram och puss (knuffel en kus) Jordie

  • 07 December 2014 - 21:43

    Mamma:

    Mooi geschreven zoon. Ben zo super trots op je Hoe je het allemaal doet! Kus mamma xxx

  • 07 December 2014 - 22:12

    Cor:

    Ja zoon was super gezellig toen we bij jouw waren. En ben heel erg trots op jouw. Hoe je alles daar in je eentje doet. En dan ook nog eens overal goede punten voor haalt. Super trots love you xxx pap

  • 08 December 2014 - 07:21

    Zus Yamie:

    Hee broertje,

    Wat een heerlijk verhaal om te lezen ('s morgensvroeg op het station met ijdkoude handen)
    Heel fijn om alle leuke herinneringen te lezen!

    Tot over anderhalve week!

    Xxx loveyou

    Een trotse zus♥

  • 08 December 2014 - 10:05

    Riet:

    Wat een leuk verslag je begint zweden al erg goed kennen en de taal ook ben trots op je,en kom gauw naar huis mis je dikke kus oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordie

Zoals de meeste wel zullen weten, vertrek ik 27-08-2014 naar Zweden/ Kalmar. Ik ga daar vijf maanden lang studeren. Ik wil jullie graag van alles op de hoogte houden door deze blog bij te houden. Hopelijk vinden jullie dit ook leuk! Groetjes Jordie

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 2286

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 19 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: