Eerste paar dagen in Zweden - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Jordie Sparidaans - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen in Zweden - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Jordie Sparidaans - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen in Zweden

Door: Jordie Sparidaans

Blijf op de hoogte en volg Jordie

30 Augustus 2014 | Zweden, Kalmar

hej hej,

Ja dat zijn de twee woorden die we hier vaak te horen krijgen. "Hej" dat betekend hallo hier in Zweden. Het klinkt zo raar, want normaal gesproken zeggen we hej tegen vrienden of familie. Maar hier zegt iedereen dat tegen elkaar.
De eerste paar dagen in Zweden zitten er alweer op. Ik zal dan maar ook bij het begin beginnen. Na het afscheid van mijn allerliefste familie en vrienden begon het avontuur voor mij. Ik moest zelf naar de gate zoeken die ik al snel gevonden had. Ik moest nog ongeveer drie kwartier wachten totdat ik mocht gaan boarden. Ik ging wat in mijn papieren kijken, ook zo in mijn boarding card. Ineens wordt ik door een jongen aangetikt en aangesproken. Hij vroeg: "fliegst du auch nach Kalmar". Ik reageerde natuurlijk ja, hoezo. Het bleek dus dat hij (een duitser) ook naar Kalmar ging als exchange student. Hij vroeg me waar ik kwam te wonen en daarna concludeerde we dat we in hetzelfde blok van appartementen zitten. Dat is dan al een leuk begin. Ik hoefde dus niet alleen te reizen en ben samen met hem gegaan.
Uiteindelijk aangekomen in Kalmar (in een klein vliegtuig waar maar 60 mensen in konden) werden we vriendelijk ontvangen door het ESN- Kalmar team. Dat zijn ook studenten die hier studeren. We werden naar onze appartement gebracht, waar ik nog even heb staan praten met mijn mentor. Ze kwam me opzoeken, omdat ze wist dat ik zou aankomen. Toen ik kwam was er niemand in het appartement aanwezig.
Toen ben ik begonnen met mijn koffer uit te pakken en toen ging de deur open en hoorde ik een koffer. Ik ging een kijkje nemen en ja hoor dat was mijn nieuwe huisgenoot. Hij zei direct: Jij bent Nederlands. En ja, hij had gelijk. Het is een jongen van 20 uit België.
Na alles te hebben uitgepakt zijn we het dorp gaan verkennen en zijn we samen wat gaan eten bij de Mac Donalds. Ik had nog afgesproken met de Duitse jongen die ik had ontmoet op het vliegveld, en we hebben die avond bij hem in het appartement (precies een etage boven ons) doorgebracht. Het was erg gezellig. De volgende dag zijn we samen op pad gegaan naar fietsen, want zonder fietsen kun je hier geen kant op. Toen hadden we nog wat meiden ontmoet die ook op zoek waren naar fietsen. Uiteindelijk hadden we leuke tweede hans fietsen gevonden die goed te betalen waren. De Duitse jongen, Belgische jongen en ik zijn toen Kalmar gaan ontdekken op onze fietsen. We zijn ook maar direct boodschappen gaan doen. We wonen op ongeveer 3 minuten afstand van een hele grote "mall" met enorm veel verschillende winkels. We hebben hele mooie plekken van Kalmar gezien. Het bekende kasteel (Slott Kalmar), treinstation etc. Vervolgens zijn we met z'n drieën wat gaan koken en hadden weer een gezellige avond.
Dag 3 alweer. Ik moest erg vroeg opstaan, want om 8.15 werden we al op school verwacht. Twee Chinese meiden hadden nog geen fietsen en wisten totaal niet hoe ze op school moesten komen. Wat doen wij aardige Europeanen dan, juist ja, we nemen ze mee achterop onze fiets. Zal leuk hebben uitgezien haha. Op school hebben we enorm veel informatie gekregen. We hebben uren moeten luisteren en op een gegeven moment is je concentratie compleet verdwenen. We kregen wel typisch Zweeds eten en er was veel koffie en thee. Blijkbaar drinken alle Zweedse mensen veel koffie of thee. Daarna zijn we nog wat dingen gaan regelen voor school bij Smållandgatan.
Ik had enorme hoofdpijn gekregen van alle indrukken en informatie. We hebben weer even wat met z´n drieën gekookt en toen ben ik rustig op bed gaan liggen. Ik heb die avond ook met mijn ouders en zus geskyped en ben ik maar lekker op tijd gaan slapen.
Dag vier, lekker uitgeslapen, maar wat was het koud. De eerste dagen hebben we stralend weer gehad met meer dan 23 graden (en heel de dag zon zonder maar een vuil wolkje aan de lucht). maar deze ochtend was het ijs en ijs koud. Ik heb me maar een dikke trui aangetrokken. Toen zijn we naar het centrum gaan fietsen en hebben we de winkelstraat gevonden. Het is niet groot maar wel gezellig. We hebben enorm mooie plekken van Kalmar Centrum gezien. Laterna zijn we naar Ikea gegaan (10 minuten fietsafstand) om daar vervolgens wat lampjes te kopen en te gaan eten. Ja, we hebben enorm lekker gegeten voor maar 59 SEK. Dat is ongeveer €6,-. Je kreeg dan een portie friet, met onbeperkt drinken en last but not least 16 Zweedse ballen. Het was heerlijk.
Vervolgens zijn we naar huis gegaan en hebben we nog even met de andere huisgenoot gesproken. Hij is een Zweedse man (rond de 40 jaar oud) die hier ook studeert. In het weekend gaat die weer terug naar zijn vrouw die een stuk noordelijker woont. En daarna heb ik lekker rustig aan gedaan op mijn kamer. Mijn appartement is trouwens groot en schoon. Het ziet er allemaal goed uit en ik heb zelfs een boxspring bed. De keuken en badkamer zijn wel gedeeld met de andere huisgenoten, maar daar hebben we goede afspraken over gemaakt.

Zo dat waren mijn eerste dagen Zweden alweer. Ik hoop jullie genoeg up- to date te kunnen houden. Ik zal het enorm druk gaan krijgen met school, die maandag begint, maar ik doe mijn best om af en toe een verslag te schrijven.

Groetjes Jordie xx


  • 30 Augustus 2014 - 22:35

    Riet Van Riel:

    Heel erg leuk het verslag zo krijg ik een beetje een beeld hoe het daar is, gelukkig al wat aansluiting

    dan ben je niet zo alleen, verder wens ik je veel succes en fijne maanden, en een dikke kus oma.

  • 30 Augustus 2014 - 22:40

    Yamie:

    Broertje, heel leuk geschreven!
    Geniet maar van het mooie Zweden:)

    Xxxx

  • 31 Augustus 2014 - 09:56

    Mamma:

    Zoonlief, mooi verhaal. Het gaat je goed en dat doet mij dan ook goed. Geniet maar lekker van deze tijd want voor je het weet is het weer voorbij.
    Kus mamma xxx

  • 31 Augustus 2014 - 10:03

    Trix En Piet:

    Dat is een mooi verslag jordie, je red het daar wel!!! Knuffels trix en Piet.

  • 31 Augustus 2014 - 10:43

    Ruby:

    Lieve Jordie, hey hey, wat een leuk reisverslag en n goed begin voor jou in Kalkar! Jij gaat t wel redden daar, dus geniet ervan, van je tijd daar, je studie, je nieuwe vrienden! En blijf maar schrijven, hier, zodat wij ook alles kunnen meebeleven! Heel veel plezier en n goede start morgen op school!!

  • 31 Augustus 2014 - 10:56

    Jouw Daddy:

    Super tof jong genieten en niks ander dan genieten. Wel oppassen en ook nog studeren hè

  • 31 Augustus 2014 - 11:24

    Nathalie:

    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt. En hoofdpijn is heeeel normaal hoor. Gaat vanzelf na een paar weekjes weer weg. ;) enjoy! Xxx

  • 31 Augustus 2014 - 20:43

    Brenda:

    Hej, hej Jor wat en leuk verhaal gelukkig heb je al wat vrienden en voel je je al een beetje thuis in je kamer.
    Nu alles nog een beetje verkennen zodat je overal goed de weg weet.
    Geniet van het land en laat af en toe is van je horen! XXX Brenda.

  • 25 September 2014 - 17:59

    Anja Cuijpers:

    Heel veel groetjes van oom Peter en Anja, geniet maar lekker van je avontuur! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordie

Zoals de meeste wel zullen weten, vertrek ik 27-08-2014 naar Zweden/ Kalmar. Ik ga daar vijf maanden lang studeren. Ik wil jullie graag van alles op de hoogte houden door deze blog bij te houden. Hopelijk vinden jullie dit ook leuk! Groetjes Jordie

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 2284

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 19 Januari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: